UA-201877008-1 מקדש מעט: בית כנסת "ישמח ישראל" אלכסנדר - קליוולנד ארה"ב
top of page
  • תמונת הסופר/תאבי אשר

מקדש מעט: בית כנסת "ישמח ישראל" אלכסנדר - קליוולנד ארה"ב

חסידות אלכסנדר שנוסדה בעיירה אלכסנדר לפני כ-150 שנה, הייתה החסידות השניה בגודלה בעולם היהודי וכללה כ-100,000 חסידים שרובם נרצחו על קידוש ה' בשואה האיומה, הי"ד. כיום ב"ה חסידות אלכסנדר קמה מחדש בארה"ק וברחבי העולם.

בקליוולנד שבארה"ב אדמו"ר מאלכסנדר קליוולנד הקים בית מדרש ע"ש בעל ה"ישמח ישראל" זי"ע, שהיה האדמו"ר השני בשולשלת, ונפטר ללא ילדים. וממש מפריח את אור החסידות בשממת העמים, עד שהדבר היה לצנינים בעיניהם של גויי האיזור והוציאו למקום צו סגירה.

אולם בית המשפט הוא לא מקום טבעי למתפללי בית מדרש שרק ניסו להתפלל בשקט במבנה בית המדרש. הלא יאומן קרה והשופט הפך שיפוט קודם שהתיר רק ל-36 מתפליים להתפלל במבנה ורק בשבת, והחליט שזכותם של כל החפצים בכך לקיים תפילות וכל פעילות אחרת במבנה - כל עוד לא ישונה הבנין במראהו החיצוני למבני הסביבה.

כשפנו אלינו והבנו את הצורך לשמר את הקיים, ומצד שני לתת למבנה מראה של "יכירו וידעו כל גויי הארץ כי אתה ה'". הדגשנו את שער הכניסה עם אבן אדומה ודלתות עץ כבדות, וחלונות מעוגלים וארוכים בצידי המבנה, שיתנו את התחושה של בניין גבוה ומרכזי, עם המון תאורה בקירות החיצוניים, ובחזית רחבה גדולה עם עצים ודשא.

בתוך ביהמ"ד היה דגש מיוחד לשטחי ציבור כמו שנהוג בערי הפריפריה של יהדות ארה"ב, חדר לילדים בזמני התפילות ובימי ראשון שבו אין לימודים, כדי שיוכלו להתכנס וללמוד ערכי יהדות וחסידות, מקווה טהרה מפואר ואולם כנסים לרווחת הציבור והקהילה ובעז"ה כן ירבו.

|התמונות הם השראה ולא מחייבות ביצוע |

אבי אשר: Aviashe@Gmail.com



11 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page