UA-201877008-1 מקדש מעט: שטיבלאך המרכזי רח' דרכי איש - ביתר עילית
top of page
  • תמונת הסופר/תאבי אשר

מקדש מעט: שטיבלאך המרכזי רח' דרכי איש - ביתר עילית

ידוע מצדיקים, ש'בחוץ לארץ' ישנם כמה מקומות שהם בבחינת 'ארץ ישראל'. אך יש מקום אחד בארץ ישראל שהוא בבחינת 'חוץ לארץ'.

המקום הוא בעיר ביתר עלית בשטיבעל המרכזי בעיר, שמאות ואלפי מתפללים עוברים בו מידי יום. מנהג יפה נהגו בו כמו בהמון בתי מדרש בחו"ל, שלאחר תפילת שחרית יש סנדוויצים וארוחת בוקר מלאה. שיהודי בא להתפלל ומיד אחר כך הוא יוצא ללמוד או לעבוד לצורך פרנסתו, שיכול להתפלל בנחת ולאכול ארוחה משביעה ומיד לצאת לדרכו. או אחרי צהריים - ערב, כשבאים ללמוד בהיכל התורה המפואר, נכנסים למטבח לאכול ומשם ממשיכים לתפילה באחד מחדרי השטיבעל.

כשבאו אלינו לעיצוב קומות המבנה, עיצבנו את כל הריהוט כולל ארון הקודש וארונות הספרים, מאלמנטים מרכזיים והעתק מציונו הק’ של רבי ישעיה מקרעסטיר זי"ע, שהעיד על עצמו שכל מעלתו וחשיבותו רק מזה שמכניס אורחים ומאכיל יהודים, למרות שידעו כולם את גאנותו בתורת הנגלה והנסתר.

את מטבח הכנסת האורחים עיצבנו מהעתק מדוייק מקירותיו החיצוניים של ביתו של רבי ישעיה מקרעסטיר זי"ע שהיה פתוח בכל ימות השנה לכל יהודי באשר הוא. את התקרה מרעפים כתומות כמו בביתו, שתעניק תחושה אותנטית מביתו הק’ שבהונגריה.

ובהחלט יפה לראות את 'רחבות הלב' של גבאי בתי הכנסת בימינו, שתמיד מבקשים חדרי קפה מרוווחים, עם מכונות שתיה ואוכל בנוסף לחדרי הלימוד והתפילה, כמו שלימד אותנו הבעש"ט הק’ שכל דבר גשמי שמסייע לאדם לצרכיו ההכרחיים הרי שכולו רוחני.

|התמונות הם השראה ולא מחייבות ביצוע | אבי אשר: Aviashe@Gmail.com



31 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page